nieuwsbrief_grieneko_juni_juli_2022_def_1_.docx |
Schikking Pinksteren
De kleur is rood.
Het hout is een beetje verbrand,
daarop gloriosa bloemen,
die net op vlammen lijken.
De zeven vaasjes zijn gevuld met pioenrozen,
die in Duitsland pfingsterblumen worden genoemd.
Zeven vaasjes,
verbeelden de zeven gaven van de Geest:wijsheid,
verstand, raad, sterkte, godsvrucht,
wetenschap en respect.
Het getal zeven verwijst naar het samengaan van de hemel,
de drie ene God, en de aarde, de vier windstreken,
zie de brem.
De kleur is rood.
Het hout is een beetje verbrand,
daarop gloriosa bloemen,
die net op vlammen lijken.
De zeven vaasjes zijn gevuld met pioenrozen,
die in Duitsland pfingsterblumen worden genoemd.
Zeven vaasjes,
verbeelden de zeven gaven van de Geest:wijsheid,
verstand, raad, sterkte, godsvrucht,
wetenschap en respect.
Het getal zeven verwijst naar het samengaan van de hemel,
de drie ene God, en de aarde, de vier windstreken,
zie de brem.
|
Greineko nieuws
wetter_waarmte_flyer_3.pdf |
nieuwsbrief_maart_april_2022.docx |
Pasen
Johannes 20:1-18
Waar de toekomst gesloten leek door de dood van Jezus, wordt deze op de Paasmorgen weer helemaal opengelegd.
De Heer is opgestaan! En daarmee lijkt alles gezegd. De puzzelstukjes vallen op z’n plek.
De stappen die we de afgelopen zes weken hebben gezet hebben ons bij de vreugde en verwondering van de volgelingen van Jezus gebracht.
Het einde werd een nieuw begin, van waaruit we ons richten op de toekomst
Uitwerking symbolische schikking
Een nieuw begin, een nieuwe lente. De groene takkenconstructie wordt bloeiend. Bloesems, de schikking bloeit
Goede Paasdagen
Goede vrijdag
Witte Donderdag.
Laatste avondmaal,
de 12 vaasjes met bloemen staan voor de Discipelen,
de witte roos staat voor Jezus.
In het midden staat de waterkom met doek.
Laatste avondmaal,
de 12 vaasjes met bloemen staan voor de Discipelen,
de witte roos staat voor Jezus.
In het midden staat de waterkom met doek.
6de zondag veertigdagentijd vandaag uit de kerk van Leons.
Lucas 22:1-23,56
Een onverwacht gedeelte voor Palmzondag, waar meestal de intocht in Jeruzalem centraal staat. Vandaag maken we de stap naar de Pesachmaaltijd. We lezen over de voorbereidingen die Petrus en Johannes daarvoor moeten treffen, maar ook over de afspraak van Judas met de hogepriesters om Jezus uit te leveren. Tijdens de Pesachmaaltijd spreekt Jezus woorden die de eeuwen daarna in de kerk zijn blijven resoneren. Dit is mijn lichaam en dit is mijn bloed. De tekenen van brood en wijn. Als ergens de verbondenheid met Jezus zichtbaar wordt, dan wel in deze twee tekenen. Jezus plaatst het ook in de tijd. Tot het koninkrijk van God is gekomen zal Hij niet meer drinken ‘van de vrucht van de wijnstok’. Brood en wijn worden daarmee ook een sacrament van de verwachting. Wanneer we het avondmaal vieren doen we dat in het besef dat brood en wijn lichaam en bloed zijn, maar kijken we dus ook vooruit. Wanneer we uitspreken ‘Van U is de toekomst’ helpt het avondmaal ons ook daaraan herinneren.
Uitwerking symbolische schikking De tekenen van brood en wijn staan centraal in deze lezing.
De verticale zuil wordt steeds meer groen door het toevoegen van groene takken en het weghalen van grassen. Er staan buxus tussen de takken geklemd, een verwijzing naar de intocht in Jeruzalem en de verbinding met Aswoensdag.
Vanaf de kom gaan de aren als een ketting naar het bord symbool voor het brood. De beker als symbool van wijn.
Allemaal een goede zondag en een goede week gewenst
Lucas 22:1-23,56
Een onverwacht gedeelte voor Palmzondag, waar meestal de intocht in Jeruzalem centraal staat. Vandaag maken we de stap naar de Pesachmaaltijd. We lezen over de voorbereidingen die Petrus en Johannes daarvoor moeten treffen, maar ook over de afspraak van Judas met de hogepriesters om Jezus uit te leveren. Tijdens de Pesachmaaltijd spreekt Jezus woorden die de eeuwen daarna in de kerk zijn blijven resoneren. Dit is mijn lichaam en dit is mijn bloed. De tekenen van brood en wijn. Als ergens de verbondenheid met Jezus zichtbaar wordt, dan wel in deze twee tekenen. Jezus plaatst het ook in de tijd. Tot het koninkrijk van God is gekomen zal Hij niet meer drinken ‘van de vrucht van de wijnstok’. Brood en wijn worden daarmee ook een sacrament van de verwachting. Wanneer we het avondmaal vieren doen we dat in het besef dat brood en wijn lichaam en bloed zijn, maar kijken we dus ook vooruit. Wanneer we uitspreken ‘Van U is de toekomst’ helpt het avondmaal ons ook daaraan herinneren.
Uitwerking symbolische schikking De tekenen van brood en wijn staan centraal in deze lezing.
De verticale zuil wordt steeds meer groen door het toevoegen van groene takken en het weghalen van grassen. Er staan buxus tussen de takken geklemd, een verwijzing naar de intocht in Jeruzalem en de verbinding met Aswoensdag.
Vanaf de kom gaan de aren als een ketting naar het bord symbool voor het brood. De beker als symbool van wijn.
Allemaal een goede zondag en een goede week gewenst
5de zondag 40dagentijd
Lucas 20:9-19 Een derde gelijkenis in deze Veertigdagentijd. Jezus gebruikt het beeld van een man met een wijngaard. De man gaat op reis en verpacht de wijngaard aan een aantal wijnbouwers. Op enig moment wil de man de vruchten van zijn investering zien en stuurt tot tweemaal toe een knecht om het geld op te halen. Nadat beide knechten zijn afgeranseld, stuurt de eigenaar zijn zoon. Je zou kunnen zeggen: daarmee stuurt hij zijn meest nabije. Maar de zoon wacht een afschuwelijke ontvangst en moet zijn komst met de dood bekopen. Met het oog op de context waarin Lucas 20 staat is het helder dat Jezus hier op zichzelf doelt. Op weg naar Jeruzalem wordt steeds duidelijker wat Jezus staat te wachten. De manier waarop Jezus er nu al woorden aan geeft en vooruitziet op wat komen gaat, doet je beseffen dat hier iemand spreekt die regie heeft over de situatie. Jezus weet wat er gaat komen, maar ontwijkt de situatie niet. Zo wordt Lucas 20 een inkijkje op de weg die Jezus gaat om de toekomst te openen.
Uitwerking symbolische schikking In deze lezing staat het toekomstige lijden centraal op twee manieren, een verwijzing naar het lijden van Jezus en de tekst uit Johannes 15: “Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als jullie in Mij blijven en Ik blijf in jullie, brengen jullie veel vrucht voort. Want zonder Mij kunnen jullie niets doen.” De rank en de druif horen bij elkaar, evenals het werken in de wijngaard bijdraagt aan deze verbinding.
Prettige zondag allemaal
Lucas 20:9-19 Een derde gelijkenis in deze Veertigdagentijd. Jezus gebruikt het beeld van een man met een wijngaard. De man gaat op reis en verpacht de wijngaard aan een aantal wijnbouwers. Op enig moment wil de man de vruchten van zijn investering zien en stuurt tot tweemaal toe een knecht om het geld op te halen. Nadat beide knechten zijn afgeranseld, stuurt de eigenaar zijn zoon. Je zou kunnen zeggen: daarmee stuurt hij zijn meest nabije. Maar de zoon wacht een afschuwelijke ontvangst en moet zijn komst met de dood bekopen. Met het oog op de context waarin Lucas 20 staat is het helder dat Jezus hier op zichzelf doelt. Op weg naar Jeruzalem wordt steeds duidelijker wat Jezus staat te wachten. De manier waarop Jezus er nu al woorden aan geeft en vooruitziet op wat komen gaat, doet je beseffen dat hier iemand spreekt die regie heeft over de situatie. Jezus weet wat er gaat komen, maar ontwijkt de situatie niet. Zo wordt Lucas 20 een inkijkje op de weg die Jezus gaat om de toekomst te openen.
Uitwerking symbolische schikking In deze lezing staat het toekomstige lijden centraal op twee manieren, een verwijzing naar het lijden van Jezus en de tekst uit Johannes 15: “Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als jullie in Mij blijven en Ik blijf in jullie, brengen jullie veel vrucht voort. Want zonder Mij kunnen jullie niets doen.” De rank en de druif horen bij elkaar, evenals het werken in de wijngaard bijdraagt aan deze verbinding.
Prettige zondag allemaal
4de zondag veertigdagentijd: Lucas 15:11-32
Een bekend gedeelte, maar halverwege de Veertigdagentijd ook een tekst die kernachtig samenvat waar het God om te doen is. Deze gelijkenis staat tussen een aantal andere die beeldend vertellen waar het koninkrijk van God mee te vergelijken is. In deze gelijkenis staat het huis van God de Vader centraal. Daar is voor iedereen plek en het is er goed. Voor de jongste zoon, die na een verkwist leven op zijn schreden terugkeert. Voor de oudste zoon, die is gebleven, maar al die tijd nog niet ontdekt heeft dat hij het beter heeft dan hij beseft.
Uitwerking symbolische schikking: De verloren zoon komt naar huis voor een nieuwe start. Tussen de grassenstructuur plaatsen we groene kale takken en de eerste bloesems.
(magnolia, Ribes) . Feestelijk en symbool voor een nieuw begin.
Meditatieve tekst
Welkom thuis, hier mag je zijn. De Vader viert een feest. Welkom thuis, voor wie zoek was of op reis, te lang is weggeweest. Welkom thuis. Kom maar binnen. Hij sluit je in zijn armen. Je hoort hier, in zijn aanwezigheid. Deel in de vreugde en open nu je handen. Hij heeft een feest, een feest voor jou bereid.
Een bekend gedeelte, maar halverwege de Veertigdagentijd ook een tekst die kernachtig samenvat waar het God om te doen is. Deze gelijkenis staat tussen een aantal andere die beeldend vertellen waar het koninkrijk van God mee te vergelijken is. In deze gelijkenis staat het huis van God de Vader centraal. Daar is voor iedereen plek en het is er goed. Voor de jongste zoon, die na een verkwist leven op zijn schreden terugkeert. Voor de oudste zoon, die is gebleven, maar al die tijd nog niet ontdekt heeft dat hij het beter heeft dan hij beseft.
Uitwerking symbolische schikking: De verloren zoon komt naar huis voor een nieuwe start. Tussen de grassenstructuur plaatsen we groene kale takken en de eerste bloesems.
(magnolia, Ribes) . Feestelijk en symbool voor een nieuw begin.
Meditatieve tekst
Welkom thuis, hier mag je zijn. De Vader viert een feest. Welkom thuis, voor wie zoek was of op reis, te lang is weggeweest. Welkom thuis. Kom maar binnen. Hij sluit je in zijn armen. Je hoort hier, in zijn aanwezigheid. Deel in de vreugde en open nu je handen. Hij heeft een feest, een feest voor jou bereid.
3de zondag 40dagentijd
3e zondag: Lucas 13:1-9 Lucas 13 begint met een pittige toespraak. Wie denkt dat hij beter is dan een ander heeft het bij het verkeerde eind. Ter illustratie vertelt Jezus een gelijkenis, die de scherpte laat zien van Jezus’ woorden, maar tegelijk iets zegt over het geduld dat God met mensen heeft. De boodschap is helder: als mens zijn we geroepen vrucht te dragen door ons in te keren tot God en deelgenoot van zijn koninkrijk te worden. Wanneer we uitspreken
‘Van U is de toekomst’ en we daarvan deel willen uitmaken, vraagt het van ons dus om zo te leven dat we tot bloei komen en vrucht dragen.
Uitwerking symbolische schikking: In deze lezing gaat het over vruchtdragen, en wordt de vijgenboom genoemd. Een mooie tak van de vijg met de wintervruchten er nog aan, is
een prachtig symbool voor deze dag.
Als een alternatief heb ik een vertakte tak gesnoeid met groene knoppen waarop gedroogde vijgen bevestigd worden. Ook de vruchten van de kerstroos (helleborus) zijn te vinden op dit moment. Deze bloemen met zaad versterken symbolisch gezien de relatie tussen Kerst en Pasen.
Prettige zondag
3e zondag: Lucas 13:1-9 Lucas 13 begint met een pittige toespraak. Wie denkt dat hij beter is dan een ander heeft het bij het verkeerde eind. Ter illustratie vertelt Jezus een gelijkenis, die de scherpte laat zien van Jezus’ woorden, maar tegelijk iets zegt over het geduld dat God met mensen heeft. De boodschap is helder: als mens zijn we geroepen vrucht te dragen door ons in te keren tot God en deelgenoot van zijn koninkrijk te worden. Wanneer we uitspreken
‘Van U is de toekomst’ en we daarvan deel willen uitmaken, vraagt het van ons dus om zo te leven dat we tot bloei komen en vrucht dragen.
Uitwerking symbolische schikking: In deze lezing gaat het over vruchtdragen, en wordt de vijgenboom genoemd. Een mooie tak van de vijg met de wintervruchten er nog aan, is
een prachtig symbool voor deze dag.
Als een alternatief heb ik een vertakte tak gesnoeid met groene knoppen waarop gedroogde vijgen bevestigd worden. Ook de vruchten van de kerstroos (helleborus) zijn te vinden op dit moment. Deze bloemen met zaad versterken symbolisch gezien de relatie tussen Kerst en Pasen.
Prettige zondag
2e zondag 40dagentijd wegens ziekte van de voorganger geen dienst in Húns vandaag , daarom maar weer een foto vanuit huis.
2e zondag Lucas 9:28-36
Het gedeelte over wat wel de verheerlijking van Jezus wordt genoemd, volgt na een toespraak van Jezus over Hem navolgen, zelfverloochening en je kruis opnemen. Wie zich schaamt voor de Mensenzoon, citeert Lucas, voor diegene zal de Mensenzoon zich schamen als Hij in de stralende luister van de Vader komt (26). Een ingewikkeld tekst, maar toch goed te noemen, omdat juist die stralende luister terugkomt in vers 28-36. Dan vervolgt Lucas met de beschrijving van Jezus die met Petrus, Jakobus en Johannes de berg op gaat. Het lijkt alsof de toekomst, waar Jezus het een paar verzen daarvoor over had, zich voor hun ogen opent. Terwijl de drie leerlingen slapen spreekt Jezus met Mozes en Elia over de dingen die gaan komen, de weg die Jezus moet gaan naar Jeruzalem.
Uitwerking symbolische schikking: In deze lezing staat de verheerlijking op de berg centraal, een beeldend verhaal en tegelijkertijd niet zichtbaar. Tegelijkertijd gaat het verhaal ook over ontmoeting. Tussen de structuur, op twee derde hoogte, plaatsen we een prop wikkeldraad of een stukje kippengaas. Het is de bedoeling om een wolk te maken: het is er en we kunnen het niet goed zien.
De wolk is ook een directe verwijzing naar de tekst waar het gaat over de stem die uit de wolk komt. De wolk wordt gevuld met uitgebloeid pampasgras en gipskruid.
Fijne zondag allemaal
2e zondag Lucas 9:28-36
Het gedeelte over wat wel de verheerlijking van Jezus wordt genoemd, volgt na een toespraak van Jezus over Hem navolgen, zelfverloochening en je kruis opnemen. Wie zich schaamt voor de Mensenzoon, citeert Lucas, voor diegene zal de Mensenzoon zich schamen als Hij in de stralende luister van de Vader komt (26). Een ingewikkeld tekst, maar toch goed te noemen, omdat juist die stralende luister terugkomt in vers 28-36. Dan vervolgt Lucas met de beschrijving van Jezus die met Petrus, Jakobus en Johannes de berg op gaat. Het lijkt alsof de toekomst, waar Jezus het een paar verzen daarvoor over had, zich voor hun ogen opent. Terwijl de drie leerlingen slapen spreekt Jezus met Mozes en Elia over de dingen die gaan komen, de weg die Jezus moet gaan naar Jeruzalem.
Uitwerking symbolische schikking: In deze lezing staat de verheerlijking op de berg centraal, een beeldend verhaal en tegelijkertijd niet zichtbaar. Tegelijkertijd gaat het verhaal ook over ontmoeting. Tussen de structuur, op twee derde hoogte, plaatsen we een prop wikkeldraad of een stukje kippengaas. Het is de bedoeling om een wolk te maken: het is er en we kunnen het niet goed zien.
De wolk is ook een directe verwijzing naar de tekst waar het gaat over de stem die uit de wolk komt. De wolk wordt gevuld met uitgebloeid pampasgras en gipskruid.
Fijne zondag allemaal
Goedemorgen allemaal, het is meer dan 2 jaar geleden dat de liturgisch bloemschikking weer in de kerk stond. Maar het kan weer tot Pasen staat er elke week weer een
schikking in de kerk en op fb. Fijne zondag
1e zondag Lucas 4:1-13 Een bekende tekst op de eerste zondag van de vastentijd.
En eigenlijk ook een hele mooie en toepasselijke.
Aan het begin van de Veertigdagentijd lopen we aan de hand van Lucas eerst met Jezus de woestijn in en lezen we hoe Hij door Zijn tegenspeler wordt uitgedaagd.
Drie beproevingen: een steen die brood kan worden, de macht over de wereld in handen kunnen krijgen en God uitdagen door van de tempel te springen.
Tot drie keer toe gaat Jezus niet in op de vraag, maar wijst Hij op wat er geschreven en gezegd is.
Uitwerking symbolische schikking:
De mens wordt op de proef gesteld. Er zijn drie vergezichten die aanlokkelijk zijn, maar niet leiden naar waar het echt om gaat. Er staat: de mens leeft niet van brood alleen.
Tussen de grassenstructuur plaatsen we tarwearen en/of gerstaren, als verwijzing naar die zinsnede. In de pot zijn bloeiende primula’s geplaatst, op zo’n manier dat de bloemen net boven het randje uitkomen.
De primula heeft de Nederlandse naam hemelsleutels en symboliseert in deze schikking datgene waar he om gaat, betekenisgeving
schikking in de kerk en op fb. Fijne zondag
1e zondag Lucas 4:1-13 Een bekende tekst op de eerste zondag van de vastentijd.
En eigenlijk ook een hele mooie en toepasselijke.
Aan het begin van de Veertigdagentijd lopen we aan de hand van Lucas eerst met Jezus de woestijn in en lezen we hoe Hij door Zijn tegenspeler wordt uitgedaagd.
Drie beproevingen: een steen die brood kan worden, de macht over de wereld in handen kunnen krijgen en God uitdagen door van de tempel te springen.
Tot drie keer toe gaat Jezus niet in op de vraag, maar wijst Hij op wat er geschreven en gezegd is.
Uitwerking symbolische schikking:
De mens wordt op de proef gesteld. Er zijn drie vergezichten die aanlokkelijk zijn, maar niet leiden naar waar het echt om gaat. Er staat: de mens leeft niet van brood alleen.
Tussen de grassenstructuur plaatsen we tarwearen en/of gerstaren, als verwijzing naar die zinsnede. In de pot zijn bloeiende primula’s geplaatst, op zo’n manier dat de bloemen net boven het randje uitkomen.
De primula heeft de Nederlandse naam hemelsleutels en symboliseert in deze schikking datgene waar he om gaat, betekenisgeving
klik hier Nieuwsbrief jan./febr. Greineko
Welkom bij de Protestantse Gemeente Hilaard, Húns en Leons
De kerkenraad deelt mee dat op 6 februari 2022 de kerkdiensten in de kerken van Hilaard-Húns-Leons weer kunnen beginnen, gelukkig!
In februari beginnen de diensten in onze kerken weer om.
We hopen dat er géén onderbrekingen meer komen en dat we vol moed weer als gemeente bij elkaar kunnen komen.
U bent van harte welkom!
De kerkenraad deelt mee dat op 6 februari 2022 de kerkdiensten in de kerken van Hilaard-Húns-Leons weer kunnen beginnen, gelukkig!
In februari beginnen de diensten in onze kerken weer om.
We hopen dat er géén onderbrekingen meer komen en dat we vol moed weer als gemeente bij elkaar kunnen komen.
U bent van harte welkom!
Digitale informatiebijeenkomst
en ter inzage legging ontwerp beleidskader wonen in de dorpen Gemeente Leeuwarden
klik HIER
Achte Redaksjeleden, decimber 2021
Kommend jier bestiet de Spulwike 50 jier.
Dit wolle we net samar foarbij gean litte, we roppe dêrom eltsenien op,
dy’t der -hoe dan ek- oan meidien hat (of belutsen bij west is) om goede
herinneringen en/of moaie foto’s mei ús te delen.
Graach wolle we jim freechje at it berjocht yn de bijlage yn jim doarpskrantsje of op de webside plaatst wurde kin.
Dit om sa folle moochlik ferhalen te sammeljen, we sille fan it moaiste materiaal in Spulwike Jubileumboek meitsje.
Út namme fan ‘de einredaksje fan it Spulwike Jubileumboek’ o sa betanke!
Groetnis fan Boukje Kuipers, Tsjerk Bottema, Jelle Wierenga, Klaas Siderius en Trienke Poelstra.
folsleine oprop klik
Spulwike 50 jier oprop
Voor meer foto's kijk in archief 2021
ENQUÊTE gemeente Leeuwarden
enquÊte__gemeente_leeuwarden.jpg |
Nijsgjirrich:
plaknammen_huns-leons.pdf |